2, 4 og 6 hjul på nordvestlandet
Nykomling her i juli 2010,
...men har kjørt 2-hjulstraktor fra guttungen greide å trykke inn clutchbremsen på Bucher K3.
Senere ble det en Basen 4-huling, en Grom Basen på 4, en beltetraktor som jeg ikke er helt sikker på modellbenevnelsen - det er muligens en FR med veltebur.
I tillegg har jeg brukt flere Agiria 2-hjuls slåmaskintraktorer i jobben med forsøksfelt i forsøksringer.
Ellers
...en Bucher Rapid slåmaskin som er til salgs / bytte-objekt. En 'Kockum Garret' stammelunner (ser ut som en forvokst Grom Basen) samt en Øsa 260 2-greps skogsmaskin med 6 hjul som brukes i skogbruket.
[*] K3'n fra 1957
...med Universal-motor, som jeg voks opp med, greide jeg å havarere med i et bekkefar og den ønsker seg et svinghjul med intakte luft-ribber mm.
[**]En nyere K3 slåmaskin,
...med MAG-motor ble innkjøpt for å erstatte den jeg havarerte med. Den står med slitt veivaksel/lagerskåler foreløpig og venter til jeg får råd til å mekke den i stand. (I mellomtiden lånes en K3, også m/MAG, ut sesongen 2010 fra en velvillig entuasiast... Den ønsker seg eksospotte, vibrasjonsdempere på styrearmene pluss nye dekk før den leveres tilbake...)
NYTT 1.aug: Løsningen ble å kjøpe ennå en K3.[***] Basen fra syttiåra (ca. 1967-mod),
...har begått flere selvmordsforsøk, men med dårlig hell, inntil den selv tok av håndbremsa, stakk av, knuste en robåt da den passerte båtstøa, svalestupte til sjøs og svinghjulet stoppa ikke før den nådde marbakken. Da var det bare setet og rattet som stakk opp i bølgskvulpet.
Den bør i det minsta få seg en Hatz E780 for å bli frisk igjen.
[****] Grom Basen (1972-mod),
...er i daglig bruk, men den har intenst behov for overhaling i girkassa... Den har også en kriminell løpebane med selvmordsforsøk og tar ikke fem øre for å kaste føreren ut av setet og nyte friheten i 1.ste lavgir framover...
Girkassa skal demonteres I DAG og overhales for bruk snarest. Jeg har ikke noen dokumentasjon eller delesplittliste å se i... så om noen har noe slikt, da blir mannen takknemmelig...
NYTT: Cato (Grombasen) ha sendt sprengtegning - TAKK!!!Samling,
...av deler og utstyr har overgått lagerkapasiteten så en god del skal komme til nytte hos noen som er trengende. Likeså noen brosjyrer og delesplittlister som jeg er sikker på vil gjøre nytte for seg.
14. dager,
...tok det meg å scrolle gjennom 'nesten alt' her på forumet og viiagria.no og konklusjonen er at jeg truer med å bli værende her.
Det er godt å se engasjementet for å ta vare på maskinene - både sine egne og andres.
I motsetning til mange aktive på forumet - så er ikke jeg samler, men
bruker av maskinene og er avhengig av de maskinene jeg har for å gjøre jobben... så jeg er gjerne med på å komme med innspill fra både mekking og bruk.
[Denne info'n vil bli oppdatert etterhvert...

]
cya-aroun'
NilsGS