Hatz Diesel E71, E75, E79

Tilbake Til Toppen

 

Hatz Diesel er en 4 Takts Motor med direkteinnsprøytning og automatisk ventilløfter som gjør det enkelt og starte med sveiv. Hatz finnes på agria 1700 og 2800.

 

Tekniske data:

Motor type: 

 

E 71            E 75            E 79            

boring  mm: 

 

75 75 82

slaglengde  mm: 

 

80 80 80

oljemengde  L: 

 

1,2 1,2 1,2

max. o/min: 

 

3000

innsprutningstrykk: 

 

135 - 140 Bar

tomgang  o/min: 

 

800

Ventilklaring: 

 

0,1 mm

innspruttidspunkt: 

 

0,8 - 0,9 mm før øvre dødpunkt 

 

 

NSU  35 /64 /66  2 Takt Bensin

Tilbake Til Toppen

 

Motor Type 35 er et samarbeid mellom NSU og Agria som varte fra 1958 til 1965 produsert av  NSU i et antall på 79752 Stk.

Motor  Type 64  utviklet 1962/63 en 2 taktsmotor med 100 ccm og 4,5 HK . Etter 1964 brukt i Agria 2100 og Agria 4000 (Motorhakke) .

Motor Type 66 er en forsterket Versjon av Type 64 med 150 ccm og 6,5 HK  brukt i  Agria 2100 og  6000 etter 1966

 

Tekniske data:

Motor Type: 

 

35 64 66

Motorstyrke: 

 

2,5 HK 4,5 HK 6,5 HK

Arbeidstakter: 

 

2 Takt 2 Takt 2 Takt

               tenning: 

 

svinghjulsmagnet fra Bosch  

        Kontaktavstand   stifter: 

 

0,2 - 0,3 mm 0,35 -0,45 mm                     

plugg Bosch: 

 

W190

M 11 S

M 95 T 1

  Luftfilter: 

oljebadluftfilter  

    forgasser Bing: 

 

1/14/55
1/18/88              

hoveddyse: 

 

80
95  95

tomgangsdyse: 

 

35  45

Nålinnstilling:

 

2

3

 

 

NSU  65 4 Takt Bensin

Tilbake Til Toppen

 

NSU Motor Type 65, ble utviklet på begynnelsen av 1960 tallet det er en firetaktsmotor med 175 ccm / 6,5 HK. Den ble brukt i agria 2300 slåmaskin 1962/63 og fra 1965 i agria 2400 tohjulstraktor og i noen få agria 1700.

 

Tekniske data:

Motor Type:  

65

Motorstyrke:  

6,5 HK / 175 ccm

Arbeidstakter: 

4

Tenning:  

Svinghjulsmagnet fra Bosch

Kontaktavstand stifter:  

0,35-0,40 mm

tenningstidspunkt før øvre dødpunkt:  

2,3 - 2,5 mm

forgasser Bing:  

1/20/66

hoveddyse:  

100

tomgangsdyse:  

30

Nålinnstilling:  

2

Luftregulerskrue:  

2 1/2 åpen

Ventilklaring:  

0,15 mm kald motor

motoroljemengde:  

1,3 Liter SAE 20 HD

 

 

Sachs Stamo 96 / 100 / 160 / 200 / 280

Tilbake Til Toppen

 

Sachs Stamo 2 takts bensinmotor levert i utførelse r og l (dreieretning) ikke brukt i agria men i mange konkurerende merker

 

Tekniske data:
Stamo Type 96 160 200 280

Motorstyrke i HK:

4.5 3.5 4.5 6.5

Slaglengde i mm:

44 58 58 70

Boring i mm:

52 58 58 70

Kontaktavstand stifter i mm

0,35 +/- 0,05 3 - 4 3.5 - 4.5 4.5

Hoveddyse:

-

60 65 95

Tenning Bosch:

UE 1 / 6

Plugg Bosch:

W 190

M 11

M 145

T 1

M 175

T 1

Tenningspunkt i mm før ØD:

2.5 - 3 mm 4.5 - 5 mm

Forgasser Bing:

1/18/88

?

Nålinstilling fra

topp av nåla:

2

 

 

Vi trenger et bedre

bilde her. Send

inn et av sachs stamo

motoren din til Oscar@viiagria.no

 

 

TWN Gemo 170 /200 / 250

Tilbake Til Toppen

Triumph Gemo Motoren ,luftkjølt 2 takts bensinmotor med særegen konstruksjon 2 stempler på en y råde.Finnes i agria 1800

 

Type Gemo 170 200 250

Volum i ccm:

171 196 246

Styrke i HK:

4 5 6

tenningspunkt:

6 mm før ØD    

stifteavstand:

0.4 mm

                        plugg bosch:

M 145 T 1                W 175 T 1

                               forgasser bing:

AJ 1/12      AJ 1/16      AJ 1/22     

 



Hirth 2Takt MotorerType 35/45/51/80 Bilder Tilbake Til Toppen
Hirht totaktere er brukt i mange agriamodeller 1600-2600-1300-2300-1700-1800-2400 også brukt av mange konkurenter bl.a i Irus.
Motortype 35 45 51 utførelse 80 
Motorstyrke 4,5-5 HK 6-6,5 HK 8,5-9 HK 6,5-7 HK
Arbeidstakter 2Takt 2Takt 2Takt 2Takt
bensinblanding 25:1 25:1 25:1 25:1
Boring 60 mm 68 mm 75 mm 70 mm
slaglengde 68 mm 68 mm 68 mm 64 mm
sylindervolum 200 ccm 250 ccm 300 ccm 246 ccm
tenningsinstilling før ØD 3,6mm 24 +/-1 3,8mm 25 +/- 1o 3,6mm 24 +/- 1o
+/- 1o
 plugg Bosch/Beru M45/T1
45/18
M45/T1
45/18
M45/T1
45/18
M 175 T 1
175 /18u2
stifteåpning 0,4-0,5 mm 0,4-0,5 mm 0,4 - 0,5 mm 0,3-0,6 mm
forgasser Bing
1/22/47
1/22/14
1/26/18
81../2 84../2
84 .. /3
1/22/173 *
1/22/153 **
              forgasser OBA
-
-
-
80../1
81../1
26/24 Z A 1
tomgangsdyse 0,5  0,5 60 45
hoveddyse 95  100 110 *   95
** 115
dysenålinnstilling 1 spor fra oven 1.spor fra oven 1.spor fra oven
tomgansinnstilling 2 1/2 o.ut 2 1/2 .o.ut 2 1/2 o.ut OBA
Bing
   1/2 o.ut
2 1/2 o.ut
startapparat

lærreim

lærreim-
kichstart-
snorstart med fjær
kihcstart-
snorstart med fjær
snorstart med fjær

 Hirthmotor Type 45 over
 Hirthmotor Type 80 under

Hirth Diesel D22 Bilde Tilbake Til Toppen

Hirth Diesel D22 og etterfølgerne D23-D24 .Disse ble alle brukt i Agria 1800Dog i flere konkurerende merker.



tekniske data for D22:

Motor Type Hirth Diesel D22 M 1
Motorstyrke 7 HK
Arbeidstakter 2 Takt med friskoljesmøring
Boring 77mm
slaglengde 96mm
sylindervolum 447 ccm
kompresjonsforhold 23:1
tomgang 800-1100 U/min
innsprutspompe Bosch PFR 1 K 50/36/7
innsprutsdyse Bosch DN 4 SD 128
Dyseholder Bosch KBA 38 S 1
oljepompe Bosch SP/G02/30 A 18
oljebadluftfilter Mann/Hummel LOZ 1-10

Ilo 2 Takt Bensinmotor Bilde Tilbake Til Toppen

Motoren fra Ilowerke er en av de mest brukte til tohjustraktor,også mange Agriar har denne motoren.Bl.a i agriette- 1700 - 1800

 

Tekniske  Data:

Motor Type L101 L152 L197 L252 L375
sylindervolum i ccm 98 148 198 247 372
tenning Bosch
Svinghjulsmagnet
PB1
6V
17 W
RB 1
6V
17 W
SB 1
6V
16/36W
UZu1
abrissmål  mm 14 - 18mm 11 - 14mm 15 - 19mm 4 - 7 mm
stifteåpning mm 0,3 - 0,4 0,35 - 0,45 0,3 - 0,4
tenningstidspunkt i mm før ØD 2,3 - 2,8 2,8 - 3,2 3,3 - 3,8
plugg Bosch - Beru med en varmeverdi fra 145 til 225
Elektrodeavstand
plugg
0,4 - 0,5 mm


Ilo Diesel DL 660 Bilde Tilbake Til Toppen
Ilo Diesel DL660  er en luftkjølt totakt brukt i Agria 1900 som eneste motoralternativ
Tekniske Data:
volum 660 ccm
slaglengde/boring 104 / 90 mm
motorstyrke 12 HK
innsprutstidspunkt før ØD  0,6 mm +/- 0,1 mm
innsprutspompe Bosch PFR 1 A65/86/2
dyseholder Bosch KBA 52 S 5/4
dyse Bosch DN 4 SD 128
dysetrykk 115 - 125 Bar
innsprøytning Start/slutt 10 o +/- 2 før ØD | 25 o +/- 1 etter ØD
dieselfilter Knecht FB 414 M
Filterpatron Knecht EK 414
oljebadluftfilter Mann & Hummel 31 028 64111
Glødeplugg Bosch  KE/GSA 12/2
Beru 188 M
viftereim 9,5 x 8,25 x 700 mm
oljepumpe Bosch Sp/G 02/30 A 18
innstilt oljeforbruk 10 ccm på 11 min ved 2000 o/min
oljemengde regulator 450 ccm
vekt 85 Kg


Berning Bensin Bilde Tilbake Til Toppen
Alfred Berning motorenbau.4 takts bensinmotor brukt i 1700 d6k-2800 d8k  
Tekniske Data:
Type                D6 / D6K D8 / D8K
volum 318 ccm 372 ccm
boring 72 mm 78 mm
slaglengde 78 mm 78 mm
kompresjonsforhold 5,8 : 1 5,8 : 1
motorstyrke 6-7HK 8HK
innsugsventil åpner 14 o før ØD 14o før ØD
isugsventil stenger 50o etter ND  50o etter ND
eksosventil åpner 60o før ND 60o før ND
eksosventil stenger 16o etter ND 16o etter ND
forgasser Bing  hoveddyse
                tomgangsdyse
110
60
120
60
forgasser Oba22 hoveddyse
                     starterdyse
85
40
95
40
tenningsinnstilling 3,8 mm før ØD 4,5 mm før ØD

Berning Diesel Bilde Tilbake Til Toppen
ensylindret diesel utviklet av Alfred Berning motorenbau,brukt i agria 2800 fra 1960 til 1964
Tekniske Data:
Motortype Di 7 Di 8
boring 80 mm 85 mm
slaglengde 85 mm 85 mm
volum 425 ccm 482 ccm
turtall max. o/min 3000 3000
tomgang o/min 800 800
motorstyrke 5,5 - 8 HK 6 - 8,5 HK
innsugsventil åpner 10o før ØD
innsugsventil stenger  38o etter ND
eksosventil åpner 34o før ND
eksosventil stenger 6o etter ØD
Ventilklaring 0,2 mm ved kald Motor
innsprutning starter  8,3 mm Før ØD
dysetrykk 110 - 120 Bar
                    
MAG  DIESEL Bilde Tilbake Til Toppen
ensylindret diesel 4 takt brukt i senere utgaver av drabant og basen.
Tekniske Data:
Motortype  MAG 1067-DRT
boring 95 mm
slaglengde 95 mm
volum 673 ccm
turtall max. o/min 3000
tomgang o/min 800
motorstyrke 18 HK
innsugsventil åpner 10o før ØD
innsugsventil stenger  50o etter ND
eksosventil åpner 50o før ND
eksosventil stenger 10o etter ØD
Ventsksjonilklaring 0,2 mm ved kald Motor
innsprutning starter  22-25* Før ØD
dysetrykk 200-210 Bar

Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

                    

 

• viiagria.no © 2009 •

www.viiagria.no

Motoroversikt 

Siden modifiseres, så ting kan mangle eller være borte selv om vi har informasjonen [midlertidig]

Vi tar forebehold om at feil og mangler kan forekomme.