Agria Agriette I ,II ,III 

Tilbake Til Toppen

 

Agriette er en Motorhakke med modellbetegnelsen 1000 bygd fra 
1958 til 1960 med et antall på 39000 Stk. med NSU Type 35 Motor. I den 2 og 3 Modellrekka med modellbetegnelsen 2000 / 3000 bygd fra 1960 til 1970 med et antall på 20000 Stk, med Motor, fra Ilo L101/L151 og girkasse fra Agriette I bygd i en enhet. Typisk for Agriette er mopedtanken fra NSU Quikly med agriette emblem.

 

Tekniske Data:

 

Motorfabrikat/Type Agriette I: 

 

NSU Type 35 2Takt 2,5 HK

Motorfabrikat/Type Agriette I: 

 

NSU Type 35 2Takt 2,5 HK

Motorfabrikat/Type Agriette II: 

 

Ilo Type L101 2Takt 4,3 HK

Motorfabrikat/Type Agriette III: 

 

Ilo Type L151 2Takt 6  HK

Mål LxBxH: 

 

400  x  520  x  900 mm

Vekt uten utstyr: 

 

23 kg

Tankvolum: 

 

4,5 Liter

clutch: 

 

flerskivekobling i oljebad

hastigheter Agria Agriette I: 

 

3 gir 5 - 9,5 - 15,0 Km/t med dekk 3,5x8

hastigheter Agria Agriette II,III: 

 

2 gir 6,0 - 11 Km/t med dekk 3,5x8

Agriette 1000 Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

Agria Baby  I , II

Tilbake Til Toppen

 

Agria Baby er en enhjulshakke Instacasino beregnet på arbeid i smale bed, Arbeidsbredde fra 10 - 42 cm.Denne maskinen har 3 gir .den ble bygd fra 1959 til 1968  med betegnelsen 1100 i et antall på 19000 Stk med NSU Type 35 Motor
PÅ 2100 en forsterket Versjon kunne man velge mellom 2 Motortyper NSU Type 64 /66 .Motor og gir bygd sammen i en enhet som på
agriette. Agria  Baby II bygd til 1973 med et antall på 77000 stk.

 

Tekniske Data:

 

Motor Baby 1100: 

 

NSU Type 35 2,5 HK

Motor Baby 2100: 

 

NSU Type 64 / 66 4,5 / 6,5 HK

mål LxBxH: 

 

1250 x 630 x 980 mm

vekt uten utstyr: 

 

36 kg

Tankvolum: 

 

4,5 Liter

clutch: 

 

flerskivekobling i oljebad

hastigheter 1100 / 2100: 

 

2,5-3,5-5,5 Km/t / 1,2-2,6-4,5 Km/t

oljemengder: 
SAE 80  

 

hjuldrift 0,15 L 
girkasse 0,3  L 
fres 0,3  L

dekk: 

 

3.00 x 4

 

 

Agria 1300 / 2300

Tilbake Til Toppen

 

Denne Modellen er en ren slåmaskin . 1300 er forgjengeren til 2300 produsert fra 1953 til 1962 i et antall på 18500 Stk. med Hirth Typ 34 og Ilo Typ L175 som et alternativ. Modellen 2300 etterfølgeren bygd fra 1960 til 1975 i et antall på 71000 Stk. Med motoralternativene: Hirth Type 45  eller NSU Type 65.

 

Tekniske data:

Agria 1300   Motortype: 

 

Hirth 34m3 5HK / Ilo L175 5HK

Agria 2300   Motortype: 

 

Hirth 45m5  6HK
NSU Type 65 7HK

mål LxBxH: 

 

1900 x 610 x 690 mm

vekt uten utstyr: 

 

100 kg

bakkeklaring med  

3,5 x 8 hjul: 

 

110 mm

clutch:  

 

flerskivekobling i oljebad

1gir forover 1   bakover  
hastigheter 2300R: 

forover. 3,4 -3,8Km/t avhengig av hjuldimensjon bakover.2.0 -2,3Km/t

2gir forover 
hastigheter 2300Z: 

1Gir 3,3 -3,7Km/t avhengig av hjuldimensjon
2Gir 6,3 -7,1Km/t

hjulalternativer: 

 

jernhjul 360 mm tverrmål.
Gummihjul 3,50x8 / 4,00x8

oljemengde gir: 

 

1,8 L  SAE 80

 

 

Agria 1600 / 2600

Tilbake Til Toppen

 

Agria 1600 / 2600 er en liten og lett tohjustraktor med tilnavnet OLA GÅRDSGUTT. Produksjonstall på mer enn 60000 Stk.byggeår fra 1951 til 1968. 1600 hadde opprinnelig bare ett gir + hurtiggir for tilhengerbruk dette løst med kjedeoverføring fra freseakslingen til hjulakselen. 1600 har en Hirth Motor med 5 HK som startes ved og virre en lærreim rund akseltappen foran på motoren. 2600 er etterfølgeren med 6,5 HK Hirth Motor. Denne ble levert med 3 forskjellige girkassealternativer RL/R/Z. Disse maskinene kan brukes til nesten alt 3 alternative fresebredder, slåmaskin, sagdrift, pompedrift, sprøyting, pløying, hypping et enormt utvalg av utstyr ble produsert til disse.

 

Tekniske Data:

Agria 1600 /2600 Motorer: 

 

Hirth 23m3 5 HK / 45m6 6,5 HK

mål LxBxH: 

 

1335 x 610 x 1050 mm

vekt uten utstyr: 

 

78 kg

Giroljemengde

 

2,2L SAE 80

Hastigheter avhengig av hjuldimensjon km/t: Gir Jernhjul Gummihjul freseaksel omd.

type 2600 RL: 

 

1 forover 1,6/1,8/2,2 2,4/2,5/3,1 300

 

 

1 bakover 0,9/1,1/1,3 1,4/1,5/1,9 182 bakover

med hurtiggir: 

 

1 forover 10,4 -13,6

type 2600 R: 

 

1 forover 3,1/3,7/4,5 4,8/5,1/6,2 300

 

 

1 bakover 1,9/2,3/2,7 2,9/3,1/3,8 182 bakover

med hurtiggir: 

 

1 forover 13,3-17,4

type 2600 Z: 

 

1 forover 1,6/1,9/2,3 2,5/2,7/3,3 157

 

 

2 forover 3,1/3,7/4,5 4,8/5,1/6,2 300

       med hurtiggir: 

 

1  / 2

forover

5,4 - 7,1 / 10,4 - 13,6

 

Agria 1600 / 1600L Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

 

Agria 1700

 Tilbake Til Toppen

 

Denne maskinen er en middelstor tohjulstraktor med mange motoralternativer,( ilo 251 Ilo ,Hirth 80,Berning DK6,Hatz Diesel og ruggerini rd 850 diesel).Disse ble bygd fra 1956 til 1968 i et antall på 27000 Exemplarer.Den har 3 gir forover og et gir bakover+et 4 gir forover med en lett modifisering.2 kraftuttak med forskjellige dreieretninger og hastighet ,frikobling for hver side på akslingen og ikke diffrensial.Styret kan snues 180 grader og justeres i høyden. Man kan med denne modellen kjøre med kardangvogn.Du kunne få alt tenkelig utstyr til den.

 

Tekniske data:

Motorer: 

Ilo 251 Ilo  6-7 HK,

Hirth 81m1 6,5HK,
Berning DK6 7HK,

Hatz E75 7HK, E79 9HK

mål LxBxH: 

 

1700 x 720 x 1200 mm

 

bakkeklaring med  

4.50x14 hjul: 

200 mm

vekt uten utstyr: 

 

116 kg

girolje: 

 

3L SAE 80

clutch: 

 

tørr enplate clutch

avhengig av hjuldimmensjon Km/t

kraftuttak 

øvre

undre

1. Gir 3,8- 2,7 - 2,4 725 venstregående 195 høyregående
2. Gir 7,2 - 5,0- 4,5

725 venstregående 

365 høyregående 

3. Gir

 

15,5 3000 venstregående

R. Gir

 

3,6 - 1,1-1,0 675 venstregående 180 høyregående
med optio. reduksjonsgir 1,65 - 1,1 - 1,0 725 venstregående

Agria 1700 Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

Agria 1800

Tilbake Til Toppen

 

Agria 1800 er en middelstor tohjulstraktor,med flere motoralternativer Hirht og JLO bensin og Hirth 2 takt diesel.Produsert fra ca.1949? til ca.1958?. 1800 har frinav som kan kobles ut og inn etter ønske,  2 Gir og vendegir (2 forover 2 bakover) og kraftuttak med 2 hastigheter. Modellbetegnelsene er:
1800d= Diesel 1800a= Bensin
1800 L  med lavere giring 1,5 / 3,5 km/t

 

Tekniske data:

Motor 1800D: 

 

Hirth 2takt Diesel

D22/D23/D24
447ccm 7PS

vekt uten utstyr: 

 

230 kg

hastighet: 

 

ca. 14 km/t

clutch: 

 

våt lammelkløtjs i oljebad

Bremser: 

 

Innebygd bremsetrommel 

Styre: 

 

180 grader

svingbart og høydejustering

giroljemengde: 

 

4,5 L SAE 80

Agria 1800 Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

Agria 1900

Tilbake Til Toppen

 

Agria 1900D er den største og sterkeste med 12 HK ILO totakt diesel .Den er bygd i 7300 eksemplarer fra 1958 til 1968.Denne traktoren har 4 gir og vendegir 
 Kraftuttaket er konstant eller hjulavhengig.Redskapsfestet er det samme som for Agria 2800.

 

Tekniske data:

Motor: 

 

Ilo Diesel DL600 12HK

mål LxBxH

 

2700 x 1000 x 1300 mm

vekt uten utstyr: 

 

400 kg

bakkeklaring: 

 

7,00x18 = 260 mm

clutch: 

 

Tørr enplateclutch

Hastigheter   forover/bakover: 

 

1,2 - 3,0 - 4,5 - 14

kraftuttak konstant: 

 

750 o/min Høyre/venstre

kraftuttak   drivhjulsavhengig: 

 

68 - 168 - 252 - 775 Høyre/venstre

giroljemengde: 

 

8,0L SAE 80

særegenheter: 

 

Differential med sperre.
separate trommelbremser. på siden av girkassa
kardangvogn mulig.

 

 

Agria 2400

Tilbake Til Toppen

 

Denne tohjulstraktoren er en lett traktor med mange motoralternativer, Hirth, Ilo, NSU, Mag
Denne er bygd i mer enn 47000  eksemplarer. Den har vendegir med 3 gir forover og 3 gir bakover.Du får alt tenkelig utstyr til denne.

 

Tekniske data:

Motorer: 

NSU Type 65,

Ilo L252,

Hirth110 ,

Mag 1026 SRL

mål LxBxH: 

 

1450 x 720 x 1150 mm

vekt uten utstyr: 

 

82 kg

giroljemengde: 

 

2L  Hypoid - SAE 90

clutch: 

 

flerskivelameller

avhengig av hjuldimensjon 1.gir 2.gir 3.gir
med hjul 3,50 x 8
Km/t type S
Km/t type L
2,5
1,5

3,9
2,6
11,0
7,0
med hjul 4 x 12 
Km/t type S
Km/t type L
3,0
2,3

5,1
3,8
14,5
10,7
med hjul 6 x 6 
Km/t type L
Km/t type S
1,6
2,4
2,6
4,0
7,4
11,4

kraftuttak:

860 O/min


 

Agria 2800

Tilbake Til Toppen

 

Agria 2800 /D er en stor tohjulstraktor med (10 HK)levert med flere motoralternativer berning bensin, berning diesel, og hatz diesel. den har 3 gir og høy/lav og vendegir (6 gir fram og 6 gir bak). Kraftuttaket er konstant med mulighet for hjulavhengig som ekstrautstyr. Den er basis for mange av de særnorske beltetypene.

 

Tekniske data: 

Motorer:  

Hatz Diesel 10HK

Berning Di7-Di8

Diesel

Berning bensin 

mål LxBxH: 

 

2830 x 890 x 1250 mm

vekt uten utstyr: 

 

370 kg

Hjul: 

 

6,00 -16

clutch: 

 

tørr enplatekobbling

Hastighet  

foran / bak  

lavserie kraftuttak  

Hjulavhenggig: 

1,2-3,7- 9,6 Km/t
63 -   195 -   514 o/min høyre /venstre

hastighet  

foran / bak  

høyserie kraftuttak.   hjulavhengig: 

2,0-6,2-16,5 Km/h
106 - 334 - 875 o/min høyre/ venstre

giroljemengde:  

 

6,0L SAE 80

særegenheter:  

Diffrensial med sperre
trommelbremser
kardangvogn mulig

 

Drott skog / Agria Drabant

Allerede i 1960 ble de første Agria Drott ombygd til beltetraktor. Den første versjonen av Drabant var født. Denne ble kalt Drott Skog. Dette var tileggsutstyr til den opprinnelige Drotten; med helbelter, vinsj og Vatnes momentkoblinger til styring. Traktoren kunne nå fungere som vanlig tohjulstraktor i sommerhalvåret og bygges om til skogstraktor om vinteren. Det fantes også halvbelter , noe som ikke krevde ombygging av traktoren. Fram til 1964 ble det nesten utelukkende benyttet motorer fra Alfred Berning med 8 eller 10 hestekrefter.

I 1964 gikk Berning fabrikken konkurs. Fra nå av ble det kun brukt motorer fra tyske Hatz med 10 eller 12 hestekrefter. (Hatz E780) Beltetraktoren ble nå bygget ferdig hos

F. Reinhardt & co i Kristiansand og solgt under navnet Agria Drabant.

Agria Drabant ble produsert fram til 1969. Mot slutten ble det benyttet en Hatz E 785 med 14 hestekrefter.

Agria Drabant veier ca 850 kg. Den har fastmontert vinsj som trekker i overkant av 1000 kg med en hastighet på 1,2 meter pr sekund. Den har totalt 6 gir i begge retninger (3+høy/lav og vende gir) og har kjørehastigheter som for 2800 Drott.

Agria Drabant har sveivstart med både kaldstartfunksjon , dekompresjonshendel og sigarettenning som starthjelp.

 

Agria Drabant Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

 

 

FR Drabant

Tilbake Til Toppen

 

F R Drabant kom i 1969 og avløste den eldre Agria Drabant. Den nye Drabanten var noe større og kraftigere, og var i sin helhet bygget hos F Reinhardt & Co i Kristiansand, delvis basert på importerte komponenter.

Motoren var en ensylindret MAG 1067 DRT . Den har slagvolum på 700 ccm og yter 18 hk SAE ved 3000 o/min. Motoren har selvstarter og dynamo.

Girkassen ble levert av Agria Werke og var av samme type som på 2800 Drott, men noe større og forsterket.

Beltene ble levert av Tellefsdal og vinsjen av Igland.

Resten av traktoren ble produsert av Reinhardt & Co selv.

På begynnelsen av 1970 tallet ble det påbudt med førervern på denne typen kjøretøy. Det ble derfor laget en veltebøyle eller et slags bur til Drabant.

Drabant veier ca 950 kg og har nesten all vekta på framhjulene.

Totalt ble det produsert oppunder 1500 Drabanter i minst 3 utgaver. Det ble laget flest mellom 1964 og 1969 med Hatz motor.

 

Agria FR Drabant Instruksjonsbok tilgjengelig på medlemssiden

 

 

Agria 4000 / 6000

Tilbake Til Toppen

 

Agria 4000 / 6000 en motorhakke med NSU 4/6 HK Motor bygd fra 1964 til 1975 i et antall på 74000 eksemplarer. Den har 3 Gir. Den har muligheter for å montere på hjul og bruke tilhenger.

 

Motorer 4000 / 6000: 

 

NSU- Type 64 4HK

NSU-Type 66 6HK

mål LxBxH: 

 

1200 x 720 x 900 mm

vekt uten utstyr: 

 

47 kg

Hjul: 

 

6 x 6  / 4,00 x 12

Clutch:

flerskivelammeller i oljebad

hastigheter /hjul:

 

6 - 6 knivhastighet

1.gir

 

4,8 / 1,9 Km/t 66 o/min

2.gir

 

7,1 / 2,8 Km/t 98 o/min

3.gir

 

12,4 / 4,9 Km/t 172 o/min

giroljemengde: 

 

0,3 L SAE80

 

 

• viiagria.no © 2009 •

www.viiagria.no

Modelloversikt

 

 

 

 

 

 

det er kjempe fint hvis du har en instruksjonsbok eller lignende på pc'n som du har lyst til å dele med andre, send det du har til oss på agrialars@viiagria.no så vil det bli lagt ut på medlem siden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi tar forebehold om at feil og mangler kan forekomme.